6.2. Ciurlionis









CLB 1 – J.R.R. Tolkien

CLB  2 – M.K. Čiurlionis

CLB 3 – Antanas Andrijauskas

CLB 4 – Hommage à Paul Bernard
                                                         
CLB 5 – Louis Bouyer

CLB 6 – Médiévisme

CLB 7 – Dostoïevski

CLB 8 – Soljénitsyne





CLB n° 2 – M.K. Čiurlionis



Le n° 2 des Cahiers de la Lune Bleue est consacré à l’œuvre du peintre et compositeur lituanien Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1975-1911). Ce numéro comporte trois éléments : une introduction à l’œuvre de Čiurlionis (reprise d’une conférence donnée en 1985 à l’Université de Valenciennes) ; le texte d’une intervention lors du Colloque international du Centenaire de Čiurlionis, à Vilnius, en septembre 2011 ; une présentation consistante de nombreux ouvrages consacrés à Čiurlionis et de quelques manifestations associées au Centenaire.




N° 2 of the Journal of the Blue Moon is devoted to the work of the Lithuanian painter and composer Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1975-1911). This issue has three elements : an introduction to the work of Čiurlionis (taken from a lecture given in 1985 at the University of Valenciennes) ; the text of an address to the Čiurlionis Centennial International Symposium in Vilnius in September 2011 ; a consistent presentation of many works on Čiurlionis and some events associated with the Centenary.





Liste des articles – Accès aux articles


Introduction à l’oeuvre de Čiurlionis

PDF - Introduction à l’œuvre de Čiurlionis

 
Čiurlionis : Une heureuse infortune



PDF - Čiurlionis : une heureuse infortune


PDF - A Happy Misfortune



Centenaire de Čiurlionis



PDF - Centenaire de Čiurlionis - I





PDF – Centenaire de Čiurlionis – II








PDF - Centenaire de Čiurlionis - IV






Présentation des articles





Le n° 2 des Cahiers de la Lune Bleue est consacré à l’œuvre du peintre et compositeur lituanien Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1975-1911). Ce numéro comporte trois éléments : une introduction à l’œuvre de Čiurlionis (reprise d’une conférence donnée en 1985 à l’Université de Valenciennes) ; le texte d’une intervention lors du Colloque international du Centenaire de Čiurlionis, à Vilnius, en septembre 2011 ; une présentation consistante de nombreux ouvrages consacrés à Čiurlionis et de quelques manifestations associées au Centenaire. 




N° 2 of the Journal of the Blue Moon is devoted to the work of the Lithuanian painter and composer Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1975-1911). This issue has three elements : an introduction to the work of Čiurlionis (taken from a lecture given in 1985 at the University of Valenciennes) ; the text of an address to the Čiurlionis Centennial International Symposium in Vilnius in September 2011 ; a consistent presentation of many works on Čiurlionis and some events associated with the Centenary.






Introduction à l’œuvre de Čiurlionis





 Ce texte introductif présente un survol de l’œuvre picturale de Čiurlionis, conservée au Musée qui lui est consacré à Kaunas. Il s’ouvre par un bref rappel de la biographie de ce peintre et compositeur dont l’œuvre plonge ses racines dans la terre de Lituanie, mais aussi dans un monde invisible d’où l’artiste porte un regard sur le destin du monde et des civilisations – un artiste animé par une quête vibrante de l’harmonie dans un incessant mouvement qui conduit du chaos au cosmos. La présentation des tableaux s’appuie sur les commentaires de deux exégètes : Marc Etkind, qui a publié en russe à Léningrad, en 1970, un ouvrage intitulé Le monde comme une grande symphonie ; et Gytis Vaitkunas, auteur d’un traité philosophique sur Čiurlionis, publié en allemand en 1975 à Dresde. L’œuvre picturale de Čiurlionis se concentre sur quelques années, entre 1904 et 1909, avant qu’il ne plonge dans une maladie grave qui l’emporte en 1911, à l’âge de 36 ans.


Sont traités dans cet article, outre des tableaux isolés (la Tranquillité, l’Amitié, la Vérité, le triptyque Raigardas, la Légende des Rois, Fugue, Rex, Ballade du Soleil noir) les grandes compositions cycliques qui tendent à s’inscrire dans la forme « sonate » empruntée à l’art musical : Cycle des Funérailles, la Création du Monde, le Voyage de la Princesse, les Signes du Zodiaque, la Sonate du Printemps, la Sonate du Soleil, la Sonate de la Mer, la Sonate du Serpent, la Sonate des Etoiles.


Mots-clés : Čiurlionis – Kaunas – Lituanie – Mark Etkind – Gytis Vaitkunas – Cycle des Funérailles – Création du Monde – Voyage de la Princesse – Les Signes du Zodiaque – Sonate du Printemps – Sonate du Soleil – Sonate de la Mer – Sonate du Serpent – Sonate des Etoiles


This introductory text presents an overview of Čiurlionis' pictorial work, preserved in the Museum dedicated to him in Kaunas. It opens with a brief review of the biography of this painter and composer whose work has its roots in the land of Lithuania, but also in an invisible world where the artist looks at the destiny of the world and civilizations - an artist animated by a vibrant quest for harmony in an incessant movement that leads from chaos to the cosmos. The presentation of the paintings is based on the comments of two exegetes : Marc Etkind, who published in Russian in Leningrad, in 1970, a work entitled The world as a great symphony; and Gytis Vaitkunas, author of a philosophical treatise on Čiurlionis, published in German in 1975 in Dresden. The pictorial work of Čiurlionis focuses on a few years, between 1904 and 1909, before he passed away in 1911 due to a serious illness, at the age of 36 years.

In this article are treated, in addition to isolated paintings (Tranquility, Friendship, Truth, the triptych Raigardas, Legend of the Kings, Fugue, Rex, Ballade of the Black Sun) the large cyclical compositions that tend to fit into the "sonata" form borrowed from the musical art : Cycle of Funerals, the Creation of the World, the Journey of the Princess, the Signs of the Zodiac, the Sonata of Spring, the Sonata of the Sun, the Sonata of the Sea, the Sonata of the Serpent, the Sonata of the Stars.

Keywords : Kaunas - Lithuania - Mark Etkind - Gytis Vaitkunas - Funeral Cycle - World Creation - Journey of the Princess - The Signs of the Zodiac - Sonata of the Spring - Sonata of the Sun - Sonata of the Sea - Sonata of the Serpent - Sonata of the Stars






Čiurlionis : une heureuse infortune 























Cet article présente le texte d’une conférence donnée à Vilnius le 22 septembre 2011, à l’occasion du Colloque international du Centenaire de Čiurlionis, dont l’intitulé était : « Čiurlionis, une « heureuse infortune ». Réenchantement du monde et dimension eschatologique dans le monde post-moderne ».


Le symbole du yin-yang peut s’appliquer à la destinée de Čiurlionis, à première vue cruelle, puisque une grave maladie brise net en décembre 1909 son élan créateur au moment même où il allait atteindre à une renommée européenne. Il apparaît cependant que cette œuvre, laissée dans l’obscurité durant les ténèbres de la période soviétique, resurgit dans sa dimension universelle dans les premières décennies du XXIe siècle, avec un potentiel de « réenchantement du monde », comparable à celui du Légendaire de Tolkien. L’œuvre de Čiurlionis n’appartient pas à la modernité, pas plus qu’elle ne peut se définir en fonction du cadre restreint d’un symbolisme fin de siècle post-romantique. L’œuvre de Čiurlionis témoigne d’un sens du sacré et de la beauté du monde, avec la conscience d’un temps cyclique et de l’actualité des mythes. C’est dans un « monde imaginal » (au sens que Henri Corbin donnait à ce terme) que se déploie la fantaisie créatrice de Čiurlionis. Le monde de Čiurlionis est l’expression d’une pensée métaphysique, marquée par le pressentiment d’une Ombre croissante s’étendant sur le monde, mais où prédominent, comme chez Tolkien, les notions de beauté, de sagesse et de bienveillance protectrice.


Mots-clés : Vilnius – Réchantement du monde – J.R.R. Tolkien – Actualité des mythes – Monde imaginal – Henri Corbin


This article presents the text of a conference given in Vilnius on September 22, 2011, on the occasion of the Čiurlionis Centenary International Symposium, entitled "Čiurlionis, a" happy misfortune ". Re-enchantment of the world and eschatological dimension in the post-modern world ".

The symbol of yin-yang can be applied to the destiny of Čiurlionis, at first sight cruel, since a serious illness breaks in December 1909 his creative impetus at the very moment when he was going to reach a European fame. However, it appears that this work, left in the dark during the darkness of the Soviet period, resurfaced in its universal dimension in the first decades of the twenty-first century, with a potential for "re-enchantment of the world", comparable to that of the Legendarium of Tolkien. The work of Čiurlionis does not belong to modernity, nor can it be defined according to the restricted framework of a late post-romantic symbolism. Čiurlionis' work bears witness to a sense of the sacredness and beauty of the world, with the awareness of a cyclical time and the actuality of myths. It is in an "imaginary world" (in the sense that Henri Corbin gave to this term) that unfolds the creative fantasy of Čiurlionis. The world of Čiurlionis is the expression of a metaphysical thought, marked by the presentiment of a growing Shadow extending over the world, but where, as in Tolkien, the notions of beauty, wisdom and protective benevolence prevail.

Keywords : Vilnius - Reenchanting the World - J.R.R. Tolkien - Mythical News - Imaginary World - Henri Corbin




Centenaire de Čiurlionis – I


 


Le Centenaire de la mort de Čiurlionis, commémoré par un Colloque international à Vilnius et Kaunas en septembre 2011, permet de faire état des recherches portant aussi bien sur l’aspect musical que sur l’aspect pictural de l’œuvre du plus grand artiste lituanien connu à ce jour. Nous présentons, au travers de quatre documents, un état des lieux qui témoigne de la richesse et de la complexité de cette recherche, vivace non seulement en Lituanie, mais à travers toute l’Europe, ainsi qu’en Russie et en Amérique.

En premier lieu est fournie une analyse d’un ouvrage publié en 1977 à Vilnius par Lionginas Šepetys, à une époque où la recherche sur Čiurlionis est en plein essor, mais soumise encore aux contraintes imposées par le régime communiste. Le grand mérite de cet ouvrage est d’offrir la reproduction de presque la totalité de l’œuvre picturale (214 tableaux en couleur et 215 pièces de dessins et travaux graphiques divers).

En 1970, la parution de la Sonate du Printemps – dont l’auteur, Vytautas Landsbergis, a été le premier Président de la Lituanie après le recouvrement de son indépendance le 11 mars 1990 -  met l’accent sur l’unité en profondeur entre l’inspiration musicale et picturale de Čiurlionis et comporte un chapitre concernant son œuvre musicale.

Un ouvrage essentiel est publié en anglais en 1994 par Stasys Goštautas, Čiurlionis : Painter and Composer, ouvrage qui englobe tous les aspects de la vie et de l’œuvre, tant musicale que picturale, de Čiurlionis. Nous analysons plusieurs des articles présentés dans les cinq sections de cet ouvrage.

Mots-clés : Čiurlionis – Lituanie – Vilnius – Kaunas – Lionginas Šepetys – Sonate du Printemps – Vytautas Landsbergis  - Stasys Goštautas – Čiurlionis : Painter and Composer

The Centenary of the death of Čiurlionis, commemorated by an International Colloquium in Vilnius and Kaunas in September 2011, highlights research on both the musical aspect and the pictorial aspect of the work of the greatest Lithuanian artist known to date. I present, through four documents, an inventory that reflects the richness and complexity of this research, not only in Lithuania, but throughout Europe, as well as in Russia and America.

Firstly, an analysis of a book published in 1977 in Vilnius by Lionginas Šepetys, at a time when research on Čiurlionis is in full swing, but still subject to the constraints imposed by the communist regime. The great merit of this book is to offer the reproduction of almost all the pictorial work (214 color paintings and 215 pieces of drawings and various graphic works).

In 1970, the publication of the Spring Sonata - the author of which, Vytautas Landsbergis, was the first President of Lithuania after the restoration of its independence on  March 1, 11990 - stresses the unity at depth between musical and pictorial inspiration of Čiurlionis and includes a chapter concerning his musical work.
An essential work in english was published in 1994 by Stasys Goštautas, Čiurlionis : Painter and Composer, a book that encompasses all aspects of Čiurlionis' life and work, both musical and pictorial. We analyze several of the articles presented in the five sections of this book.



Keywords : Čiurlionis - Lithuania - Vilnius - Kaunas - Lionginas Šepetys - Sonata of Spring - Vytautas Landsbergis - Stasys Goštautas – Čiurlionis : Painter and Composer



Centenaire de Čiurlionis – II






Dans ce deuxième document consacré au Centenaire de Čiurlionis, nous présentons un livre publié en russe en 2003 sous le titre Le temps de la reconnaissance, dont les auteurs sont Stasys Ubonas (directeur de la Maison de Čiurlionis à Vilnius) et Antanas Andrijauskas (professeur d’Art et de Culturologie et membre de l’Académie des Scicences de Lituanie) cet ouvrage constitue, comme celui de Stasys Goštautas (Čiurlionis : Painter and Composer), une synthèse remarquable sur l’appréhension de l’œuvre de Čiurlionis au début du XXIe siècle.

Stasys Ubonas brosse les principales étapes de la vie de Čiurlionis, qui s’ancrent autour de quatre villes : Druskininkai, Varsovie, Vilnius et Saint-Pétersbourg.

Antanas Andrijauskas présente une étude qui a pour titre « Čiurlionis, le « Monde de l’Art », la naissance de la peinture abstraite et métaphysique », qui s’articule en sic parties : Actualité de l’héritage de Čiurlionis ; Čiurlionis dans l’entourage du « Monde de l’Art » à Saint-Pétersbourg ; Sources et influences artistiques et esthétiques de l’art extrême-oriental ; Čiurlionis et Kandinsky – La question de la priorité dans la genèse de l’art abstrait ; Les sources de la peinture métaphysique et du surrélisme : Čiurlionis et Chirico ; Les visions cosmiques ».

Le volet consacré à l’étude des sources et des influences artistiques et esthétiques de l’art d’Extrême-Orient est d’une intérêt particulier. Dès sa jeunesse, Čiurlionis s’intéressait à la philosophie, à la mythologie, à la cosmologie et à l’art de l’Orient. Son œuvre est proche des paysagistes chinois et japonais de la peinture traditionnelle des adeptes de l’esthétique du bouddhisme Chan, marqués par le panthéisme et un sentiment de l’unité de l’homme et de la nature.

Dans le dernier volet de cette étude, qui concerne la question des visions cosmiques, Antanas Andrijauskas analyse le Cycle du Zodiaque, la Sonate des Etoiles, et Rex, le dernier tableau de Čiurlionis, où les résonances apocalyptiques et historiosophiques se déploient avec une acuité particulière.

La musique n’est pas absente de cet ouvrage, puisque Vytautas Landsbergis y consacre une partie intitulée « La musique de son âme », où l’attirance de Čiurlionis pour la mer est au premier plan.

Mots-clés : Čiurlionis – Stasys Ubonas – Antanas Andrijauskas – Druskininkai – Varsovie – Vilnius – Saint-Pétersbourg – Le Monde de l’Art – Kandinsky – Art abstrait – Chirico – Bouddhisme Chan – Rex

In this second document devoted to the Centenary of Čiurlionis, I present a book published in Russian in 2003 under the title The time of recognition, whose authors are Stasys Ubonas (director of the House of Čiurlionis in Vilnius) and Antanas Andrijauskas (professor of Art and Culturology and member of the Lithuanian Academy of Scents), this book constitutes, like that of Stasys Goštautas (Čiurlionis : Painter and Composer), a remarkable synthesis of the apprehension of Čiurlionis' work at the beginning of the 21st century.

Stasys Ubonas highlights the main stages in the life of Čiurlionis, which are centered around four cities : Druskininkai, Warsaw, Vilnius and St. Petersburg.

Antanas Andrijauskas presents a study titled "Čiurlionis, the" World of Art ", the birth of abstract and metaphysical painting, which is divided into three parts : Actuality of Čiurlionis' legacy ; Čiurlionis in the entourage of the "World of Art" in St. Petersburg ; Sources and artistic and aesthetic influences of Far Eastern art ; Čiurlionis and Kandinsky - The question of priority in the genesis of abstract art ; The sources of metaphysical painting and surrealism : Čiurlionis and Chirico; Cosmic visions.

The section devoted to the study of the sources and artistic and aesthetic influences of Far Eastern art is of particular interest. From his youth, Čiurlionis was interested in philosophy, mythology, cosmology and the art of the East. His work is close to the Chinese and Japanese landscape painters of the traditional painting of the followers of the aesthetics of Chan Buddhism, marked by pantheism and a sense of the unity of man and nature.

In the last part of this study, which concerns the question of cosmic visions, Antanas Andrijauskas analyzes the Zodiac Cycle, the Sonata of Stars, and Rex, the last painting of Čiurlionis, where apocalyptic and historiosophic resonances unfold with particular acuity.

Music is not absent from this book, since Vytautas Landsbergis devotes a part entitled "The music of his soul", where the attraction of Čiurlionis for the sea is in the foreground.

 Keywords : Čiurlionis - Stasys Ubonas - Antanas Andrijauskas - Druskininkai - Warsaw - Vilnius - Saint Petersburg - The World of Art - Kandinsky - Abstract Art - Chirico - Chan Buddhism - Rex




Centenaire de Čiurlionis – III





La troisième partie de nos comptes rendus en relation avec le Centenaire de Čiurlionis regroupe la recension d’ouvrages consacrés à son œuvre musicale, ainsi que divers textes et contributions qui ont accompagné diverses manifestations en relation avec les commémorations du centenaire de la mort de l’artiste lituanien.

Le n° 59 de la revue Acta Academiae Artium Vilnensis tente de situer la création de Čiurlionis parmi ses contemporains. On y trouve des références au concept de « vie », thème marquant chez des philosophes tels que Schopenhauer, Nietzsche et Bergson, ou chez Richard Wagner, ou encore chez des penseurs tels qu’Oswald Spengler.

Laima Marija Petruševičiute propose une analyse comparative de l’art de Čiurlionis et du peintre expressionniste norvégien Edvard Munch, dans un ouvrage au titre évocateur, Mélancolie et Soleil, paru à Vilnius en 2008.

Darius Kučinskas, qui enseigne à l’Institut Technologique de Kaunas, analyse un des aspects les plus singuliers de la musique de Čiurlionis : sa visualité. De même que l’on trouve des principes musicaux dans la peinture de Čiurlionis, on trouve également des aspects visuels dans son écriture musicale. Darius Kučinskas est également l’auteur de deux livres parus, l’un  à Vilnius en 1999, un ouvrage très précieux qui porte sur les manuscrits des œuvres pour piano de Čiurlionis ; l’autre à Kaunas en 2003, sous le titre de Trois Etudes sur la musique de M.K. Čiurlionis.

La publication par Vytautas Landsbergis, en 2004, d’un ouvrage comportant l’ensemble des compositions pour piano de Čiurlionis a constitué également un  pas décisif dans la pleine reconnaissance de Čiurlionis en tant que compositeur. On y trouve plus de 400 pages de partitions, suivies d’un commentaire de V. Landsbergis.

En 2011 est paru le livre de Rokas Zubovas, Compositions pour piano de Čiurlionis, accompagné de six CD permettant au lecteur d’écouter l’œuvre intégrale pour piano interprétée par Rokas Zubovas.

Diverses conférences, expositions et concerts ont accompagné ce Centenaire de Čiurlionis ; on retiendra notamment une exposition à Milan, en 2010, et un récital de piano donné le 25 septembre 2011 à la Maison de Čiurlionis à Vilnius, par le pianiste italien Orazio Sciortino.

Le Congrès international tenu à Vilnius et à Kaunas en septembre 2011 a donné lieu à de multiples communications, dont quatre font l’objet d’une recension dans ce troisième volet du n°2 des Cahiers de la Lune Bleue.  Le musicologue et sémioticien finlandais Eera Tarasti, qui a consacré une thèse à Sibelius et qui est l’auteur de nombreux ouvrages présentant une approche sémiotique de la musique. Le professeur Leonid Fleyderman, de Moscou, qui présente le groupe Amaravella, nom choisi par un groupe de six peintres résidant à Moscou au milieu du XXe siècle, unis par leur sens de la dimension cosmique dans la peinture. Groupe qui a connu une destinée tragique, puisque la moitié d’entre eux ont été victimes des purges staliniennes.  Nathalie Lorand, de Paris, a présenté une communication sur « des alphabets imaginaires de Čiurlionis à Max Ernst ». Vance D. Wolverton, professeur de musique à l’Université du Nord Kentucky, évoque un ensemble choral qui, de 1950 à 1993,  a été comme un « ambassadeur culturel » lituanien en Amérique, sous la direction d’Alfonsas Mikulskis.

Notre recension s’achève sur la présentation du Festival international de Druskininkai, organisé par Rimantas Astrauskas, qui réunit chaque année, durant l’été, divers spécialistes dans les deux domaines de la musique et de la peinture de Čiurlionis.

Mots-clés : Čiurlionis - Acta Academiae Artium Vilnensis - Laima Marija Petruševičiute – Edvard Munch - Darius Kučinskas -  Vytautas Landsbergis - Rokas Zubovas - Orazio Sciortino - Eera Tarasti – Sibelius -  Leonid Fleyderman – Amaravella – Nathalie Lorand -  Vance D. Wolverton - Alfonsas Mikulskis – Druskininkai – Rimantas Astrauskas

The third part of my reports in connection with the centenary of Čiurlionis includes the review of books on his musical work, as well as various texts and contributions that have accompanied various events in connection with the commemoration of the centenary of the death of the Lithuanian artist.

The n° 59 of the magazine Acta Academiae Artium Vilnensis tries to situate the creation of Čiurlionis among his contemporaries. There are references to the concept of "life", a key theme in philosophers such as Schopenhauer, Nietzsche and Bergson, or Richard Wagner, or in thinkers such as Oswald Spengler.

Laima Marija Petruševičiute offers a comparative analysis of the art of Čiurlionis and the Norwegian Expressionist painter Edvard Munch, in a book with the evocative title, Melancholy and Sun, published in Vilnius in 2008.

Darius Kučinskas, who teaches at the Kaunas Institute of Technology, analyzes one of the most singular aspects of Čiurlionis' music : its visuality. Just as there are musical principles in Čiurlionis' painting, there are also visual aspects in his musical writing. Darius Kučinskas is also the author of two books published, one in Vilnius in 1999, a very valuable work on the manuscripts of Čiurlionis' piano works ; the other one in Kaunas in 2003, under the title of Three Studies about Music by M.K. Čiurlionis.

The publication by Vytautas Landsbergis in 2004 of a book containing all of Čiurlionis' piano compositions was also a decisive step in the full recognition of Čiurlionis as a composer. There are more than 400 pages of scores, followed by a commentary by V. Landsbergis.

In 2011 came the book by Rokas Zubovas, Čiurlionis Piano Compositions, accompanied by six CDs allowing the reader to listen to the complete piano work performed by Rokas Zubovas.
Various conferences, exhibitions and concerts accompanied this centenary of Čiurlionis; there will be an exhibition in Milan, in 2010, and a piano recital given on 25 September 2011 at Vilnius House of Čiurlionis, by the Italian pianist Orazio Sciortino.
The International Congress held in Vilnius and Kaunas in September 2011 gave rise to a number of papers, four of which are the subject of a review in this third installment of issue 2 of the Journal of the Blue Moon. The Finnish musicologist and semiotician Eera Tarasti, who has written a thesis on Sibelius and is the author of many books presenting a semiotic approach to music. Professor Leonid Fleyderman of Moscow, who presents the group Amaravella, name chosen by a group of six painters living in Moscow in the middle of the twentieth century, united by their sense of the cosmic dimension in painting. Group that had a tragic destiny, since half of them were victims of Stalinist purges. Nathalie Lorand, from Paris, presented a paper on "imaginary alphabets from Čiurlionis to Max Ernst". Vance D. Wolverton, professor of music at the University of Northern Kentucky, discusses a choral ensemble that, from 1950 to 1993, was a Lithuanian "cultural ambassador" to America, under the direction of Alfonsas Mikulskis.
My review concludes with the presentation of the International Druskininkai Festival, organized by Rimantas Astrauskas, which brings together several specialists each year in the two fields of Čiurlionis' music and painting.



Keywords : Čiurlionis - Acta Academiae Artium Vilnensis - Laima Marija Petruševičiute - Edvard Munch - Darius Kučinskas - Vytautas Landsbergis - Rokas Zubovas - Orazio Sciortino - Eera Tarasti - Sibelius - Leonid Fleyderman - Amaravella - Nathalie Lorand - Vance D. Wolverton - Alfonsas Mikulskis - Druskininkai - Rimantas Astrauskas




Centenaire de Čiurlionis - IV







Enfin, le quatrième volet de notre recension autour du Centenaire de Čiurlionis est consacré aux travaux que Vytautas Landsbergis, premier Président de la Lituanie indépendante en 1990, a menés durant toute sa vie. En premier lieu vient un témoignage extraordinaire sur son parcours avec Čiurlionis, et même sur les relations de son grand-père, Gabrielius Čiurlionis, avec l’artiste qu’il connaissait personnellement. Il s’agit là d’un document très précieux non seulement sur la carrière de Vytautas Landsbergis, mais aussi sur l’extrême difficulté à faire connaître l’œuvre de Čiurlionis durant l’ère soviétique.

En second lieu, nous présentons quelques autres ouvrages de Vytautas Landsbergis consacrés à Čiurlionis : M.K. Čiurlionis, Time and Content (1992), La création par le mot (1997), Un seul art (2005).

Notre recension s’achève avec  les Lettres à Sophie, parues à Vilnius en 2011, qui renferment les lettres de Čiurlionis à sa fiancée, Sophie Kimantaité, devenue son épouse. Cet ouvrage constitue en partie des mémoires sur les dernières années de la vie de Čiurlionis et il dévoile la mise au jour d’un vaste panorama de la vie culturelle en Lituanie au début du XXe siècle.

Mots-clés : Vytautas Landsbergis – Lituanie - Sophie Kimantaité

Finally, the fourth installment of my review of Čiurlionis' Centennial is devoted to the work that Vytautas Landsbergis, the first President of independent Lithuania in 1990, did throughout his life. In the first place comes an extraordinary testimony on his journey with Čiurlionis, and even on the relations of his grandfather, Gabrielius Čiurlionis, with the artist he knew personally. This is a very valuable document not only about the career of Vytautas Landsbergis, but also about the extreme difficulty of making the work of Čiurlionis known during the Soviet era.

In the second place, I present some other works of Vytautas Landsbergis devoted to Čiurlionis: M.K. Čiurlionis, Time and Content (1992), The creation by the word (1997), One art (2005).
My review ends with the Letters to Sophie, published in Vilnius in 2011, which contain the letters of Čiurlionis to his fiancée, Sophie Kimantaité, who became his wife. This book is partly a memoir of the last years of Čiurlionis' life and it reveals the discovery of a vast panorama of cultural life in Lithuania in the early twentieth century.




Keywords : Vytautas Landsbergis – Lituania - Sophie Kimantaite




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